Článok

z kategórie Technika po Lopate

Written by Môj Tatko17.1.2020Foto: motoguzzi.com

TECHNIKA PO LOPATE: Aký počet valcov je pre teba najlepší?


Dnes si povieme, ako ovplyvňuje počet valcov charakter motora a tým aj samotne jazdenie. A aký počet valcov je najlepší pre teba?

Existujú 1, 2, 3, 4 a 6 valcové motory. Ak máš iný počet valcov, si výnimka, čo potvrdzuje pravidlo.

1 VALEC
Na začiatku bol 1 valec. Platilo pravidlo čím menej valcov (pohyblivých časti) tým menej problémov. Platí to aj dnes, hlavne v extrémnych prostrediach ako Dakar alebo Motocross. Preto sa 1-valec používa hlavne v motocross a enduro motorkách. Nevýhody sú väčšie vibrácie motora, čo je v teréne zanedbateľné. Výhodou je, že od nízkych otáčok máš k dispozícii veľký výkon. Pridáš plyn a moto hneď letí dopredu. Ďalšou výhodou je úzka šírka motora, vhodná do terénu alebo lesa.

2 VALEC
Majú rôzne tvary – V, L, Boxer, Radový.

V-čkový
motor sa dával aj na prvé motocykle, pretože sa dal dať ľahko na rám bicykla, ktoré sa v tom čase používali na výrobu motoriek. Vo všeobecnosti platí, že čím menší uhol (čím ostrejšie V) tým väčšie vibrácie. Na eliminovanie týchto vibrácii majú moderné motory vyvažovače. Najväčšou výhodou 2 valcov je ich ťah v nízkych otáčkach. Motorka letí dopredu hneď po otočení plynu. Chýba im však výkon vo vysokých otáčkach pri maximálnych rýchlostiach, ako na superšportoch ktoré požívajú valce 4.

L-kový
je vlastne Véčkový motor kde valce zvierajú uhol 90 stupňov. Menej vibruje, ale zachováva si všetky charakteristiky 2 valca "V" ako je ťah v nízkych otáčkach.

Boxer
zoberieš hviezdicový letecký motor, vyhodíš 5 valcov a vznikne ti boxer. Názov boxer je odvodený od toho, že valce sú uložené od seba ako keby boxovali na obe strany. Tým že to robia naraz, ruší sa vplyv vibrácii. Dostaneš motor s hladkým chodom. Najprv sa valce dávali v pozdĺžnom smere. Jeden smeroval dopredu a druhý dozadu pretože sa vkladali do bicyklových rámov. Avšak toto usporiadanie malo za následok prehrievanie zadného valca. Preto sa prešlo na usporiadanie do strán, ako je vidieť napr. na motocykloch BMW. Tento koncept ovplýva veľkým ťahom v nízkych otáčkach a nízkymi vibráciami. Ak porovnáme boxer s Véčkom zistíme, že ich ťah prichádza v o trochu vyšších otáčkach a disponuje vyšším výkonom, väčšou max rýchlosťou. Motocykel s boxerom má ešte tú výhodu, že má nízko ťažisko, čo pridáva stabilite.

Radový
dvojvalec má usporiadané valce vedľa seba. Vibruje menej než V, ale viac než Boxer. Jeho veľkou výhodou je malý rozmer, nízka váha a dobrý výkon (max rýchlosť). Preto sa v začiatkoch používali aj v športových motocykloch. Tento koncept sa veľmi často používa aj dnes, hlavne v strednej triede okolo 500-800 ccm.

3 VALEC
používali výrobcovia motocyklov hlavne v Anglicku. Pridaním 3ho valca k 2oj valcom, bola ich odpoveď keď v 60 rokoch prišla invázia 4valcov z Japonska. Bol to však boj ktorý skončil porážkou Triumphu a BSA nakoľko motory v tej dobre neboli dovyvíjané k dokonalosti a mali veľkú poruchovosť. Obe firmy skrachovali. Až v roku 1983 Triumph opäť ožil a dotiahol koncept 3 valcov k dokonalosti. Takisto sa tým odlišuje od konkurencie a drží sa tradície. 3 valec vibruje menej ako 2 valec a má kompaktnejšie rozmery než 4 valec. Disponuje dobrým výkonom vo vyšších otáčkach.

4 VALEC
Radový
Predstavením Hondy CB750 so 4 valcovým radovým motorom spôsobilo vo svete revolúciu. Výhodou 4 valcov je plynulý chod motora, bez vibrácii a veľký výkon vo vyšších otáčkach, čo mu umožňuje športovú jazdu. Preto nájdeme tento typ motora hlavne v superšportoch. 4 valec trpí slabým výkonom v nízkych otáčkach. Preto sa výrobcovia snažia o vytunovanie 4 valcov pridaním výkonu v nízkych otáčkach. Túto ich prácu môžeme vidieť v kategórii naked bikes als. Naháčoch. Nevýhodou 4 valcového motora je, že je dosť široký. Takisto platí, že 4 valce sú trocha drahšie na údržbu. Je to však najbežnejší motor ktorý môžeš vidieť na cestách. Preto pravdepodobne budeš v živote raz jazdiť na 4 valci.

4 valec V
Je koncept kde sú použite 2 a 2 valce do tvaru V. Keď sa objavil tento koncept motora, predpokladalo sa že vytlačí radové 4 valce. Mal dobrý ťah odspodu, a dobrý výkon. Problémom však bola nákladnejšia výroba.

6 VALEC
V minulosti sa snažili výrobcovia mať vo svojej ponuke aj 6 valce. Avšak tento koncept nebol najlepším riešením, pretože 6 valcov vedľa seba, už bolo príliš veľa na šírku. V dnešnej dobe sa 6 valce v malej miere používajú v luxusných cestovných motorkách.

Takže aký motor ti bude najviac vyhovovať?

Rada od Tatka Bikera.

Ak preferuješ športovú jazdu, rád jazdíš rýchlo a nevadí ti motor vytáčať, jednoznačne choď do 4 valca v kategórii superšport alebo naked.

Ak rád jazdíš do pohody, so spolujazdcom, nerád vytáčaš motor, ale máš rád dobrý ťah odspodu, choď do 2 valca v kategórii Classic, Cestovné Enduro alebo Cruiser.

Ak jazdíš v lese, sám na ryby, alebo na poľovku, choď do 1 valca, ktorý má štíhlu stavbu v kategórií (Enduro, Cross).

To je všetko, čo by si mal vedieť o valcoch v motorke.